RGP Lua : Un nouvel utilitaire Lua intégré à Finale
Posté : 24 novembre 2021 à 18:28
par michelp
Robert Patterson annonce RGP Lua
L''avenir du plug-in JW Lua (nombreux scripts, notamment ceux créés par chris sur ce forum ICI) est plus qu'incertain.
Il n'est plus mis à jour par Jari Williamsson et risque de ne plus fonctionner dans les versions futures de Finale (c'est déjà le cas sur Mac M1 M2... sauf si l'on lance Finale 27 en mode Rosetta).
Bonne nouvelle : Robert Patterson (connu pour ses plug-ins) a développé RGP Lua, un plug-in utilisant des scripts, conçu pour Finale et gratuit. Utilisable à partir de Finale 25.
Avantage : Robert Patterson dit que presque tous les scripts existants de JW Lua devraient fonctionner dans RGP Lua.
Explications (en anglais) ICI.
Aide à l'installation du plug-in RGP Lua et à l'ajout de scripts : ICI (en anglais) et sur le forum, ICI (en français).
Et à voir, une vidéo (en anglais) de Jason Laffredo sur JW Lua et RGP Lua :
Le téléchargement et la documentation sont disponibles ICI.
Robert Patterson espère lever certaines limitations de JW Lua, ajouter de nouvelles fonctionnalités à l'intention des développeurs de scripts et compte sur la communauté pour lui signaler ce qui pourrait être amélioré.
Voici son communiqué (en anglais) :
This message is to announce the initial release of a new Finale-embedded Lua interpreter called RGP Lua. The reason for this project is that the much-appreciated JW Lua has an uncertain future. It has not been updated since 2017. It is gradually becoming incompatible with new releases of Finale, and it will stop working entirely under a likely imminent release of Finale for Apple Silicon.
Nearly all existing scripts should work identically as in JW Lua. There are a few incompatibilities, however. Most notable is that I haven't implemented finenv.UserValueInput. (You can use FCCustomWindow instead. It's slightly more cumbersome to use but looks far better.) Also, the setup and development environments are completely different, though simple to use. Downloads and documentation are here:
JW Lua has also had some long-standing limitations that we all would like to see addressed. I am interested in feedback as to what is most important to the community. Here are some ideas of mine:
Support for modeless dialogs. This will be easy to implement within my code, so I'll probably do it soon. But it will require some changes to how scripts interact with RGP Lua, so I'll cover it in a separate post if there is interest.
Moving past Lua 5.2 to...what? To LuaJIT? (LuaJIT is based on Lua 5.1 and appears to be abandoned.) To Lua 5.4? (Lua 5.3 and higher introduce breaking changes in how Lua number to integer conversion happens which has potentially a huge impact on existing JW Lua scripts.) Maybe just stay put?
Direct support for the new doc-settings classes in F26.2 and higher.
Addition of missing classes. I'm betting FCTieMods is high on a number of lists. But anything I add will need testing beyond what I can do by myself. In the case of FCTieMods, I worry that there was some reason Jari never implemented it, though I don't see it if there is.
Two big enhancements already in RGP Lua are 1) support for Lua 5.2-compatible C libraries and 2) the option to embed luasocket for external debugging or other purposes.
Re: RGP Lua : Un nouvel utilitaire Lua intégré à Finale
Posté : 27 novembre 2021 à 11:11
par Gilles
Bonjour Michel,
Je viens d'installer le RGP Lua. Super !... mais y a-t-il à votre connaissance, un moyen de créer des sous répertoires ?
Comme il prend tous les scripts d'un seul coup, la liste devient très très longue.
Re: RGP Lua : Un nouvel utilitaire Lua intégré à Finale
Posté : 27 novembre 2021 à 14:23
par michelp
Bonjour Gilles,
Mes connaissances en matière de Lua se limitent à celles d'un utilisateur des scripts JW Lua. Le spécialiste de JW Lua sur ce forum est chris, auteur de nombreux script pour JW Lua, disponibles dans la section Ressources. Peut-être a-t-il des réactions à ce nouveau développement.
Robert Patterson communique avec divers développeurs via la liste d'email de JW, et son adresse email y figure. Je vais essayer de te l"envoyer via MP ou email.
P.S. : je vois dans les échanges (voir ci-dessous) mention d'une option "Auto-folder" dans la fenêtre de configuration, sans en savoir plus.
Simon :
"Dear Robert,
I had a little bit of time to begin the integration of your RGP Lua. Up until now, all plugins that I wrote seem to work flawlessly.
Very comforting to know we’ll have a strong and valid option for the near future. Thank you!
One strange thing that I noticed: if I use the “auto-folder” option in the configuration window, the first time I want to select one of those plugins in the menu, some of them are greyed out and some are not. Once I have used an available plugin (not greyed out), the next time they all look as “available".
I have not figured out what may be causing this... "
It seems the plugins that had the “finaleplugin.RequireSelection” set to true, would appeared greyed out in the menu.
----------
R.P. :
"Just a follow-up on this last matter:
As you have discovered, RGP Lua grays out menu options when they can't invoked, based on the finaleplugin namespace."
Re: RGP Lua : Un nouvel utilitaire Lua intégré à Finale
Posté : 27 novembre 2021 à 17:01
par Gilles
Merci Michel pour ta réponse et le mail de Robert Patterson.
En lisant plus attentivement sa page consacrée au RGP lua, il est écrit en bas : (traduction Glouglou) Ce processus de configuration vous permet d'ajouter rapidement des dizaines voire des centaines de scripts au menu du plugin RGP Lua . Finale les charge par ordre alphabétique et n'offre aucune autre option d'organisation. Vous pouvez trouver le plugin gratuit JWLuaMenu utile pour apprivoiser la liste et rendre vos scripts plus faciles à trouver et à utiliser. La version 1.05 du plugin introduit la prise en charge de RGP Lua , y compris la possibilité de configurer des menus séparés pour RGP Lua et JW Lua dans un seul fichier de configuration de menu.
Re: RGP Lua : Un nouvel utilitaire Lua intégré à Finale
Posté : 5 décembre 2021 à 23:56
par Gilles
Pour info, une mise à jour de RGP Lua est en ligne (version 0.56). Quelques bugs de corrigés. Utilisable à partir de Finale 25.
Ci dessous, en anglais, le post De Robert Patterson :
RGP Lua 0.56 is now available for download. It includes the following enhancements and bug fixes.
1. RGP Lua now allows Lua scripts to run modeless dialog windows. The documentation has extensive information about several additional functions implemented to facilitate them. There is a "Hello World" example included in the (new) documentation page for FCCustomLuaWindow:ShowModeless.
2. There is now a class browser for RGP Lua implemented entirely in Lua. This provides a much more complex example of a modeless dialog, though it doesn't modify the Finale document. (Stay tuned for examples of that.)
3. Fixed a macOS bug that caused sudden crashes of Finale when running the RGP Lua configuration window.
4. Improved keyboard navigation on macOS versions of FCCustomWindow and FCCustomLuaWindow.
5. Added Lua-support for SetTimer/StopTimer. They now work both for modal and modeless on both macOS and Windows. (However, to set a timer the dialog has to be initialized, so it is really only practical with FCCustomLuaWindow that provides an InitWindow callback. This could potentially be enhanced so that FCCustomWindow could use it as well, if there is a need.)
All relevant links are available from here: https://robertgpatterson.com/-fininfo/- ... gplua.html
Re: RGP Lua : Un nouvel utilitaire Lua intégré à Finale
• Native Apple Silicon support is already built into the Mac binary.
• Can be run in parallel with JW Lua. (Place them in separate sub-directories of Finale's Plug-in folder.)
Cad :
• sur Mac, support des processeurs M1 en mode natif
• peut fonctionner en parallèle avec JW Lua (de Jari Williamsson). Placer les scripts dans des sous-dossiers distincts à l'intérieur du dossier de plug-ins de Finale.
Re: RGP Lua : Un nouvel utilitaire Lua intégré à Finale
Posté : 23 décembre 2021 à 16:21
par michelp
Mise à jour en version 0.58. Requiert Finale 25 au minimum.
Includes
- new methods and properties for FCEntryMetrics and FCCellMetrics
- Obtain and execute OS menu commands directly.
- Ability to create expression categories.
- Support for custom key signatures for the purpose of transposing.
- Support for stacking articulations.
- All prefs now work correctly with Finale 26.2 and higher. https://robertgpatterson.com/-fininfo/- ... gplua.html
Re: RGP Lua : Un nouvel utilitaire Lua intégré à Finale
Posté : 14 janvier 2022 à 18:22
par michelp
Mise à jour en version 0.59. Requiert Finale 25 au minimum.
Clés en cours de mesures, indications de mesures composées, etc...
RGP Lua version 0.59 is now available for download on the download page.
Enhancements include:
Full support for adding, changing, and deleting mid-measure clefs. (See FCCell.)
Full support for adding, changing, and deleting composite time signatures, both measure-level and for independent time signatures.
Various new methods and properties on FCCellMetrics, FCArticulation, FCDistancePrefs, FCStrings, and FCFontInfo. (See version history for details.)
Added system- and folder-level prefix script options (perhaps useful for adding to PATH and/or CPATH require paths).
Bug fixes.
Happy scripting,
Robert
Re: RGP Lua : Un nouvel utilitaire Lua intégré à Finale
Posté : 2 février 2022 à 01:37
par michelp
Mise à jour en version 0.60. Pour Finale 25 au minimum.
The main improvements in this version are:
- Added finenv.RetailLuaState that allows scripts to maintain state across invocations.
- Revised the Class Browser to take advantage of retained state. (This is a major improvement.)
- Bug fixes and a couple of esoteric additions for Perfect Layout.
Full details are in the version history.
In addition, Nick Mazuk and I have created a new Finale Lua site that consolidates a great deal of documentation as well as a wide range of freely downloadable Lua scripts for Finale. We are hoping to avoid a single point of failure for maintaining future Finale compatibility with Lua.
Re: RGP Lua : Un nouvel utilitaire Lua intégré à Finale
Posté : 3 mars 2022 à 00:59
par michelp
Mise à jour en version 0.61. Les ajouts concernent plutôt les développeurs de scripts.
Changes:
Added FCPartStaffVoicing class for access to voiced parts.
Added various new methods and properties to existing classes.
Added missing class methods from JW Lua.
Added StretchHorizontally property for Finale 27.2 multimeasure rests.
Added stand-alone configuration options for script packages that want to appear as independent plugins in Finale's plugin menu.
Download page: