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Plug-in JW Lua (Beta)
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Plug-in JW Lua (Beta)
Jari Williamsson annonce la sortie (encore en version beta) d'un nouveau plug-in très ambitieux : JW Lua (Beta 0.01).
Il s'agit d'appliquer un langage de script nommé Lua (voir Lua.org) sur son code PDK Framework. Cela permettra aux utilisateurs de créer des plug-ins eux-mêmes, pour autant qu'ils aient appris les codes de ce langage.
Inutile de dire que ce n'est pas à la portée de tout le monde, et qu'il faut avoir une solide expérience en programmation, combinée à une connaissance en profondeur des rouages de Finale.
Mais on peut imaginer que, tôt ou tard, les plug-ins fabriqués par des experts pourront être mis à la disposition de la collectivité, dans une interface simple, et sans nécessité de se pencher sur le code...
Pour ceux qui veulent en savoir plus, voici les communiqués de Jari.
Notez le lien vers la page wiki, qui explique le système et donne des exemples, et l'existence d'une liste d'email (le tout en anglais) à laquelle on peut s'abonner si l'on veut suivre cela de près.
La version beta est compatible avec Finale 2010 et les versions suivantes. Pour le Mac, OSX 10.7 au minimum est requis.
Disponible gratuitement sur son site : ICI (Comment installer un plug-in est expliqué ICI).
PS : c'est une version beta. Rien n'est encore en place pour la sauvegarde (on peut juste tester du code) ni pour la gestion des plug-ins. A suivre donc...
"JW Lua beta version 0.01 is now available for download at the beta page:
https://finaletips.nu/index.php?option=c ... n&Itemid=2
There is currently no UI to save and manage plug-ins, but you can write code and run it.
All top-level classes that are now hooked up are at:
https://www.finaletips.nu/frameworkref/g ... asses.html
The Wiki has been updated with much new documentation:
https://jwmusic.nu/jwplugins/wiki/doku.php?id=jw_lua
The scripts now on the Wiki should work in this beta.
This beta build should work with Finale 2010 and above. On the Mac, OSX 10.7 or later is required."
et :
"I'm hooking up my PDK Framework to the Lua script language (so you can write your own plug-ins in Finale), and the early tests seem to work perfectly. The code below is an example of a fully functional plug-in task. See if you can understand what it does:
----
region = finale.FCMusicRegion()
region:SetCurrentSelection()
measures = finale.FCMeasures()
measures:LoadRegion(region)
for measure in each(measures) do
measure.Width = measure.Width * 110 / 100
end
measures:SaveAll()
(réponse : modifie la largeur des mesures)
On the surface, it will work quite similar to how the FinaleScript UI works today in Finale. The engine behind the scripts is a plug-in currently called "JW Lua". However, I haven't yet fully decided how the final UI will look to make it easy for the user to organize many plug-ins, that's a later issue.
I have now created a specific mailing list for the "JW Lua" plug-in (a plug-in to run scripts as fully-featured plug-ins in Finale), where you can discuss the plug-in, script programming, share scripts, etc.
Sign up for that mailing list at:
https://jwmusic.nu/mailman/listinfo/jwlua_jwmusic.nu
For the time being, I'll keep the discussions about JW Lua and script programming etc off my Facebook page (https://www.facebook.com/jwpluginsforfinale) most of the time, since things will probably move pretty quickly during the beta phase.
Explication ici :
There's now also a Wiki (still in progress) for "JW Lua" at:
https://jwmusic.nu/jwplugins/wiki/doku.php?id=jw_lua
Il s'agit d'appliquer un langage de script nommé Lua (voir Lua.org) sur son code PDK Framework. Cela permettra aux utilisateurs de créer des plug-ins eux-mêmes, pour autant qu'ils aient appris les codes de ce langage.
Inutile de dire que ce n'est pas à la portée de tout le monde, et qu'il faut avoir une solide expérience en programmation, combinée à une connaissance en profondeur des rouages de Finale.
Mais on peut imaginer que, tôt ou tard, les plug-ins fabriqués par des experts pourront être mis à la disposition de la collectivité, dans une interface simple, et sans nécessité de se pencher sur le code...
Pour ceux qui veulent en savoir plus, voici les communiqués de Jari.
Notez le lien vers la page wiki, qui explique le système et donne des exemples, et l'existence d'une liste d'email (le tout en anglais) à laquelle on peut s'abonner si l'on veut suivre cela de près.
La version beta est compatible avec Finale 2010 et les versions suivantes. Pour le Mac, OSX 10.7 au minimum est requis.
Disponible gratuitement sur son site : ICI (Comment installer un plug-in est expliqué ICI).
PS : c'est une version beta. Rien n'est encore en place pour la sauvegarde (on peut juste tester du code) ni pour la gestion des plug-ins. A suivre donc...
"JW Lua beta version 0.01 is now available for download at the beta page:
https://finaletips.nu/index.php?option=c ... n&Itemid=2
There is currently no UI to save and manage plug-ins, but you can write code and run it.
All top-level classes that are now hooked up are at:
https://www.finaletips.nu/frameworkref/g ... asses.html
The Wiki has been updated with much new documentation:
https://jwmusic.nu/jwplugins/wiki/doku.php?id=jw_lua
The scripts now on the Wiki should work in this beta.
This beta build should work with Finale 2010 and above. On the Mac, OSX 10.7 or later is required."
et :
"I'm hooking up my PDK Framework to the Lua script language (so you can write your own plug-ins in Finale), and the early tests seem to work perfectly. The code below is an example of a fully functional plug-in task. See if you can understand what it does:
----
region = finale.FCMusicRegion()
region:SetCurrentSelection()
measures = finale.FCMeasures()
measures:LoadRegion(region)
for measure in each(measures) do
measure.Width = measure.Width * 110 / 100
end
measures:SaveAll()
(réponse : modifie la largeur des mesures)
On the surface, it will work quite similar to how the FinaleScript UI works today in Finale. The engine behind the scripts is a plug-in currently called "JW Lua". However, I haven't yet fully decided how the final UI will look to make it easy for the user to organize many plug-ins, that's a later issue.
I have now created a specific mailing list for the "JW Lua" plug-in (a plug-in to run scripts as fully-featured plug-ins in Finale), where you can discuss the plug-in, script programming, share scripts, etc.
Sign up for that mailing list at:
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For the time being, I'll keep the discussions about JW Lua and script programming etc off my Facebook page (https://www.facebook.com/jwpluginsforfinale) most of the time, since things will probably move pretty quickly during the beta phase.
Explication ici :
There's now also a Wiki (still in progress) for "JW Lua" at:
https://jwmusic.nu/jwplugins/wiki/doku.php?id=jw_lua
Michel
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Re: Nouveau plug-in : JW Lua (Beta)
C'est quand même une excellente nouvelle! Cela peut faire avancer FINALE grâce aux utilisateurs...michelp a écrit :on peut imaginer que les plug-ins fabriqués par des utilisateurs pourront être mis à la disposition de la collectivité.
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Re: Nouveau plug-in : JW Lua (Beta)
Mise à jour en version Beta 0.02.
"Beta version 0.02 of "JW Lua" is now available for download from the beta page:
https://finaletips.nu/index.php?option=c ... n&Itemid=2
Big new thing in this update is the Class Browser, which should make it much easier to find exactly the things you need when you write a script.
Here's what's new:
* Separate Class Browser window available, where all available JW Lua top-level classes can be browsed (and direct web links to documentation pages)
* Fixed incomplete output log bug on Windows
* FCTempoElement(s), FCArticulation(s), FCArticulationDef(s), FCPerformanceMod(s), FCNoteheadMod(s), FCStaffSystem(s) connected to JW Lua
* Fixed window resize issues on the Mac"
"Beta version 0.02 of "JW Lua" is now available for download from the beta page:
https://finaletips.nu/index.php?option=c ... n&Itemid=2
Big new thing in this update is the Class Browser, which should make it much easier to find exactly the things you need when you write a script.
Here's what's new:
* Separate Class Browser window available, where all available JW Lua top-level classes can be browsed (and direct web links to documentation pages)
* Fixed incomplete output log bug on Windows
* FCTempoElement(s), FCArticulation(s), FCArticulationDef(s), FCPerformanceMod(s), FCNoteheadMod(s), FCStaffSystem(s) connected to JW Lua
* Fixed window resize issues on the Mac"
Michel
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Re: Nouveau plug-in : JW Lua (Beta)
Jari annonce la sortie prochaine de la version Beta 0.03, qui proposera un environnement complet pour l'écriture, la gestion et le lancement des scripts créés avec le plug-in.
Il met donc au point un "éditeur", avec les textes en diverses couleurs, suivant leur fonction.
"Hello All!
I thought I should share the following screen shot of what beta version 0.03 will look like. My aim is to make 0.03 a fully-featured environment regarding writing/managing/running the plug-in scripts.
As you see, I've now hooked up a "real" editor with Syntax Highlighting (reserved keywords in JW Lua is grouped into a couple of different syntax classes).
Best regards,
Jari Williamsson"
Il met donc au point un "éditeur", avec les textes en diverses couleurs, suivant leur fonction.
"Hello All!
I thought I should share the following screen shot of what beta version 0.03 will look like. My aim is to make 0.03 a fully-featured environment regarding writing/managing/running the plug-in scripts.
As you see, I've now hooked up a "real" editor with Syntax Highlighting (reserved keywords in JW Lua is grouped into a couple of different syntax classes).
Best regards,
Jari Williamsson"
(Cliquez sur l'image pour l'agrandir)
Michel
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Re: Nouveau plug-in : JW Lua (Beta)
Toujours en attendant la version Beta 0.03, Jari a réalisé une vidéo illustrant l'utilisation du plug-in JW Lua pour concevoir un script gérant le diagramme des temps / Beat Chart dans une zone sélectionnée. La vidéo montre comment ajouter au script de base des boîtes de dialogues permettant à l'utilisateur d'entrer des paramètres lorsque le script sera exécuté.
On comprendra aisément :
• que ce plug-in sera puissant et très souple, et un bel outil livré à l'imagination des utilisateurs/développeurs.
• que la création de scripts sera réservée à des utilisateurs familiers de la programmation ou prêts à se lancer dans son apprentissage, ce qui n'est pas évident...(voir la vidéo, lien ci-dessous)
• que dans un deuxième temps, les utilisateurs pourront utiliser les "scripts" concoctés par les développeurs dans une interface simple et personnalisable, sans avoir à se soucier du code sous-jacent.
Hello!
I've added a video that shows how to add a user dialog in the upcoming "JW Lua" beta 0.03. Although the video and its subject is aimed towards programmers, it might be of more general interest, since it shows a bit of what the "JW Lua" plug-in can do. (The script used in the demo resizes the beat chart within a selected region.)
The video is available at:
Best regards,
Jari Williamsson
On comprendra aisément :
• que ce plug-in sera puissant et très souple, et un bel outil livré à l'imagination des utilisateurs/développeurs.
• que la création de scripts sera réservée à des utilisateurs familiers de la programmation ou prêts à se lancer dans son apprentissage, ce qui n'est pas évident...(voir la vidéo, lien ci-dessous)
• que dans un deuxième temps, les utilisateurs pourront utiliser les "scripts" concoctés par les développeurs dans une interface simple et personnalisable, sans avoir à se soucier du code sous-jacent.
Hello!
I've added a video that shows how to add a user dialog in the upcoming "JW Lua" beta 0.03. Although the video and its subject is aimed towards programmers, it might be of more general interest, since it shows a bit of what the "JW Lua" plug-in can do. (The script used in the demo resizes the beat chart within a selected region.)
The video is available at:
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Jari Williamsson
Michel
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Re: Nouveau plug-in : JW Lua (Beta)
Mise à jour en version Beta 0.03.
Evolution majeure, avec un environnement d'écriture, de gestion et de lancement des scripts.
Hello!
"JW Lua" beta version 0.03 is now available for download.
It should provide a much nicer environment to use and/or develop scripts, compared to 0.02.
The Windows ZIP file contains 2 files. Both must be extracted to the same plug-in folder.
Adding folders/scripts to the "Explorer" works in this beta (they are added through the "Manager"). Adding scripts to the Finale plug-in menu isn't yet hooked up.
The online framework documentation should now reflect beta 0.03.
Download link (both Mac and Windows):
https://finaletips.nu/index.php?option=c ... n&Itemid=2
Best regards,
Jari Williamsson
here's the list of what's new in beta 0.03:
* A tabbed user interface, with different "pages" for running scripts, management and development.
* The Esc key will no longer close the modeless windows (the main window and the Class Browser).
* A "manager", where scripts can be added to the explorer tree (and the Finale menu, when that functionality becomes available). The manager has 2 group folder modes: manual or automatic (which can be tagged). One script can be shared in multiple groups, based on the user's workflow.
* A dialog (accessed through the "Plug-in Def" button) that automatically configures the plug-in script.
* An editor with syntax highlighting and folding added.
* FCMultiStaffInstrument(s) supported (works only on Finale 2012)
* Basic user input support through finenv.UserValueInput()
* BeatChartElement(s), FCMultiMeasureRest(s), FCMultiMeasureRestPrefs, FCCustomStemMod, FCEntryAlterMod, FCCell are fully implemented.
Evolution majeure, avec un environnement d'écriture, de gestion et de lancement des scripts.
Hello!
"JW Lua" beta version 0.03 is now available for download.
It should provide a much nicer environment to use and/or develop scripts, compared to 0.02.
The Windows ZIP file contains 2 files. Both must be extracted to the same plug-in folder.
Adding folders/scripts to the "Explorer" works in this beta (they are added through the "Manager"). Adding scripts to the Finale plug-in menu isn't yet hooked up.
The online framework documentation should now reflect beta 0.03.
Download link (both Mac and Windows):
https://finaletips.nu/index.php?option=c ... n&Itemid=2
Best regards,
Jari Williamsson
here's the list of what's new in beta 0.03:
* A tabbed user interface, with different "pages" for running scripts, management and development.
* The Esc key will no longer close the modeless windows (the main window and the Class Browser).
* A "manager", where scripts can be added to the explorer tree (and the Finale menu, when that functionality becomes available). The manager has 2 group folder modes: manual or automatic (which can be tagged). One script can be shared in multiple groups, based on the user's workflow.
* A dialog (accessed through the "Plug-in Def" button) that automatically configures the plug-in script.
* An editor with syntax highlighting and folding added.
* FCMultiStaffInstrument(s) supported (works only on Finale 2012)
* Basic user input support through finenv.UserValueInput()
* BeatChartElement(s), FCMultiMeasureRest(s), FCMultiMeasureRestPrefs, FCCustomStemMod, FCEntryAlterMod, FCCell are fully implemented.
Michel
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Re: Nouveau plug-in : JW Lua (Beta)
En attendant la version Beta 0.04, Jari explique ses nouveautés dans une vidéo sur Youtube. La fenêtre "Class Browser" fournit des "squelettes de code" à insérer dans le document.
A preview demo of JW Lua's functionality added to beta 0.04: the "Class Browser" window can now provide code skeletons that can be inserted into the document.
Michel
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Re: Nouveau plug-in : JW Lua (Beta)
Michelp, merci de mettre la version 0.04 dans le bandeau
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Re: Nouveau plug-in : JW Lua (Beta)
Merci, Calbiac. J'étais en studio en Allemagne pour quelques jours, et trop occupé pour aller à la recherche des nouveautés. Ce sera fait incessamment.
Michel
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Re: Nouveau plug-in : JW Lua (Beta)
Mise à jour en version beta 0.04.
JW Lua beta 0.04 is now available for download.
IMPORTANT about this release: do NOT use FCStaff or FCCurrentStaffSpec on any Finale version lower than Finale 2012. Compatibility with 2010/2011 for these 2 specific classes will be fixed in a later beta update.
Updates and fixes for this release:
* Note-attached data (such as articulations) can now be loaded directly from the entry (with the methods starting with "Create")
* Measure-attached data (such as beat charts) can now be loaded directly from a measure object (with the methods starting with "Create")
* Groups can now be deactivated as a setting in the Manager.
* Fixed lagging issue on some Windows systems after running a script
* Syntax highlighting is not available for constructors that aren't valid (such as for FCNoteEntry)
* Class Browser now has a filter popup
* Class Browser now has code templates that can be pasted to the editor
* Class Browser is vertically resizable
* Fixed a bug with the enable states of the buttons when editing manual groups in the Manager
* FCUI now also has the getters as read-only properties
* Added methods in FCUI to check for Windows/Mac platform
* finenv has properties for running Finale and JW Lua versions (listed in the Wiki)
* FCNoteEntry has methods to directly set/get a rest's vertical displacement
* Support for the following classes: FCGroup(s), FCStaff, FCStaves, FCShapeDefInstruction(s), FCShapeDef(s), FCFontInfo, FCPoint, FCString, FCSystemStaves, FCSystemStaff, FCCellMetrics, FCNoteEntryLayer
* Fix so item 3 and 4 now works in the UserInputValue dialog box
Entre autres : création de formes / shapes complexes au départ d'un code qui automatise la procédure. Voir image (courbe "ondulante")
"One area where I think JW Lua will be really good, is for shapes in Finale. I did some tests today, result shown in the attached screen shot. Available in 0.04.
the "Class Browser" window can now provide code skeletons that can be inserted into the document.
JW Lua beta 0.04 is now available for download.
IMPORTANT about this release: do NOT use FCStaff or FCCurrentStaffSpec on any Finale version lower than Finale 2012. Compatibility with 2010/2011 for these 2 specific classes will be fixed in a later beta update.
Updates and fixes for this release:
* Note-attached data (such as articulations) can now be loaded directly from the entry (with the methods starting with "Create")
* Measure-attached data (such as beat charts) can now be loaded directly from a measure object (with the methods starting with "Create")
* Groups can now be deactivated as a setting in the Manager.
* Fixed lagging issue on some Windows systems after running a script
* Syntax highlighting is not available for constructors that aren't valid (such as for FCNoteEntry)
* Class Browser now has a filter popup
* Class Browser now has code templates that can be pasted to the editor
* Class Browser is vertically resizable
* Fixed a bug with the enable states of the buttons when editing manual groups in the Manager
* FCUI now also has the getters as read-only properties
* Added methods in FCUI to check for Windows/Mac platform
* finenv has properties for running Finale and JW Lua versions (listed in the Wiki)
* FCNoteEntry has methods to directly set/get a rest's vertical displacement
* Support for the following classes: FCGroup(s), FCStaff, FCStaves, FCShapeDefInstruction(s), FCShapeDef(s), FCFontInfo, FCPoint, FCString, FCSystemStaves, FCSystemStaff, FCCellMetrics, FCNoteEntryLayer
* Fix so item 3 and 4 now works in the UserInputValue dialog box
Entre autres : création de formes / shapes complexes au départ d'un code qui automatise la procédure. Voir image (courbe "ondulante")
"One area where I think JW Lua will be really good, is for shapes in Finale. I did some tests today, result shown in the attached screen shot. Available in 0.04.
Et (rappel du message ci-dessus) : la fenêtre "Class Browser" fournit des "squelettes de code" à insérer dans le document.
the "Class Browser" window can now provide code skeletons that can be inserted into the document.
Michel